bekijk vestigingen

Ontworming bij het paard

Ontworming  Paarden van alle leeftijden krijgen in hun leven  te maken met worminfecties. In de meeste gevallen verlopen deze infecties symptoomloos. Sommige worminfecties kunnen echter wel ernstige gevolgen hebben. De middelen waarmee men moet ontwormen, hoe vaak en wanneer hangen onder andere af van de leeftijd en de manier van huisvesten.

Ontwormingsadviezen

De resistentie van wormen tegen ontwormingsmiddelen neemt toe. Dit kan ertoe leiden dat goed behandelbare worminfecties in de toekomst een grote bedreiging kunnen vormen voor de gezondheid van uw paard.

De belangrijkste wormen die we vinden in de mest van paarden zijn de spoelworm en de rode bloedworm. Er bestaan drie verschillende groepen van ontwormingsmiddelen bij paarden, waarbij Equest en Equimectin tot de nieuwst ontwikkelde groep behoort. Uit onderzoek blijkt dat de rode bloedworm resistent is tegen de 1e groep ontwormingsmiddelen, deels tegen de 2e groep en zelfs al beschreven wordt in de 3e groep middelen. Ook bij de spoelworm is in de afgelopen 10 jaar resistentie gevonden tegen de 3e groep.

Wij willen voorkomen dat de paarden en pony’s problemen krijgen door een ‘simpele’ wormbesmetting, waar wij geen effectieve behandeling meer voor in kunnen zetten.

Sinds 2008 zijn ontwormingsmiddelen alleen nog op recept verkrijgbaar. Om het risico op resistentie bij uw paard te verminderen zullen wij u vragen eerst een mestonderzoek te laten doen. Dit kan eenvoudig door bijvoorbeeld een potje met verse mest te brengen naar de praktijk. Indien u meer paarden op eenzelfde weide heeft staan in eenzelfde leeftijdscategorie (<4 jaar of >4 jaar) kunnen wij de aangeleverde mest ook ‘gepoold’ onderzoek, d.w.z. in 1 onderzoek samen. Daarmee bespaart u kosten en krijgen we belangrijke informatie over de wormbesmetting van uw paarden.

Voor een goede bescherming van uw paard tegen worminfecties en een verantwoorde manier van ontwormen bieden wij ontwormingspakketten aan. Tegen een gereduceerd tarief zorgt u voor een optimaal ontwormingsbeleid van uw paard(en) en pony(‘s). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de praktijk.

[lees meer] over de verschillende wormsoorten.